מה אני חושב שאתם חושבים

איך כדורגלן יכול לסגל במיינד שלו כי הוא לא פצוע אלא מחלים? ומה הוא צריך לעשות כדי לתת מעצמו 100% למען התפקיד שלו אבל לא לתת לתפקיד שלו להיות 100% ממנו?

עבדתי לאחרונה עם תומר (שם בדוי) בן ה-21, כדורגלן שנמנה על סגל קבוצה בוגרת באזור הצפון, שהחל את העונה עם ציפיות לפרוץ ולהטביע חותם, אך זה עדיין לא קורה כפי שתכנן. "המאמן לא סומך עלי", הוא אמר לי בפגישתנו הראשונה כשבדק איתי את האופציה להיכנס לתהליך אימון מנטלי, לזה עוד נחזור בהמשך.תומר הוא מסוג השחקנים שלא מוותרים גם כשקשה. 

הוא בלט בקבוצות הילדים ועשה את כל הדרך עד הקבוצה הבוגרת, כאשר במהלך השנים אף שימש כקפטן הקבוצות ונחשב לשחקן עם פוטנציאל גדול, פוטנציאל שעדיין לא בא לידי ביטוי וזה דבר שמאוד מדאיג אותו ומעסיק אותו. 

נכון לעכשיו, תומר מתרכז במטרה אחת שיש לו מול העיניים וזה להפוך לשחקן הרכב, אך הוא מודאג שלא יצליח ולכן הוא צריך להתגבר על לא מעט מחשבות שליליות, פחדים, דיבור פנימי שלילי, חוסר ביטחון ורגשות שקשה לו להשתלט עליהן.בתכל'ס, יש פעמים בהן הוא נכנס למערבולת עם עצמו ומפחיד אותו שהוא לא יצליח כפי שהוא רוצה ושואף. 

כמו כן, שלא יצליח להתפרנס מכדורגל. בנוסף, שכל ההשקעה שלו במשך השנים לא תשתלם לו. כפועל יוצא מכך, המחשבות שמעסיקות אותו בלילה הן איך יהיה העתיד שלו כספורטאי ולאן יגיע.

ניכר כי תומר נמצא בדיסוננס: מצד אחד, אחת המטרות שלו היא להרשים אנשים אחרים עם היכולת שלו, כי חשוב לו לקבל כבוד והערכה מהחברים שלו לקבוצה. כמו כן, הוא אוהב לעשות רושם על אחרים עם היכולות והביצועים שלו. למה? כי מעניין אותו לדעת מה אחרים חושבים עליו ועל היכולת שלו. מצד שני, לא מתאים לו לחיות לפי הציפיות שיש לאחרים ממנו, אך הוא מודאג מדעות של אחרים, כמו: מה המאמן ושחקנים אחרים חושבים על היכולת שלו. 

על מנת לצאת מהמצב הזה ולהאיץ את הפוטנציאל הטמון בו, תומר מודע לכך שהוא צריך לחזק את המנטליות שלו, כי זה משהו שמלווה אותו המון זמן והוא עוד לא הצליח לשים על זה את היד בשליטה של 100 אחוז. לכן הוא פנה אלי כדי להתחיל בתהליך אימון מנטלי, כי הוא רוצה לקבל כלים כיצד להתמודד עם סיטואציות כאלו ואחרות במהלך אימון או משחק, איך להתמודד עם אימון או משחק לא טוב שמשפיע עליו לאורך היום אחר כך, ולדעת איך לא לחשוב על מה אחרים חושבים עליו בכל רגע נתון. ובמילים אחרות, איך לתת מעצמו 100% למען התפקיד אבל לא לתת לתפקיד שלו להיות 100% ממנו. 

אבל במציאות, כמו במציאות, לפעמים הדברים לא מסתדרים כפי שאנחנו רוצים ותומר שלנו החל תוך כדי התהליך לחוות כאבים בגוף מפציעה ישנה, שאילצה אותו להיכנס לשיקום כדי להחלים. הרגע הזה, בו הרגיש את הכאב החד, החזיר אותו שנה לאחור, לאותה פציעה שהשביתה אותו כמה חודשים, אך בניגוד לפעם הקודמת, באמצעות הכלים המנטליים שקיבל אצלי בקליניקה, תומר החליט לסגל לעצמו במיינד שלו כי הוא לא פצוע אלא מחלים. 

כדי להאיץ את הביטחון העצמי שלו, תומר הציב מטרה לחזור לסגל הקבוצה בטווח של חודשיים והישג המפתח שהגדיר לעצמו היה לגרום למאמן לבטוח בו. כמו כן, הציב לעצמו דד-ליין שבטווח של שלושה שבועות יחזור לפעילות מלאה בקבוצה. כששאלתי אותו איך הכדורגלן המצליח שהיה רוצה להיות היה פועל עכשיו? הוא ענה: "מתלהב, נחוש, בעל תשוקה, באנרגיות מטורפות, ממוקד, מחושב, רגוע, מרוכז ומתאמן על חדות וזריזות". 

תומר אף אירגן לעצמו מציאות פרטית חדשה ונקודתית. הוא הקפיד על שעות שינה, שמר על תזונה נכונה וסיגל לעצמו מחשבות טובות באמצעות מדיטציה יומית. כפועל יוצא מכך, הביטחון העצמי שלו עלה תוך כדי התקדמות בשיקום שלו, כשהוא עושה פעולות שאין בהן כאב וכשהוא מסיים יום אימונים כמו מקצוען. בנוסף, הוא התנהל ע"פ ההוויות הנכונות מבלי לחשוב על מה אחרים חושבים עליו, וכפי שניכס לעצמו את האמונה המנצחת: "אני לא מי שאני חושב שאני ואני גם לא מי שאתם חושבים שאני. אני מי שאני חושב שאתם חושבים שאני". 

כלומר, יש לי יכולות פיזיות טובות כמו מהירות, כוח, קשר יד-עין, כושר וגמישות. כמו כן, יש לי אינטליגנציית משחק ברמה טובה וראיית משחק טובה. לכן אין מי שיעצור אותי ואני מכוון הכי גבוה שאפשר בלי לחשוב יותר מדי.בסופו של דבר, תומר השיג את מבוקשו וחזר לסגל הקבוצה ואף קיבל לראשונה העונה דקות משחק משמעותיות. 

מבחינתו, הפעולות אותן הוא מבצע מתוך ביטחון אמיתי בדרך ללא תלות בתוצאה, יובילו אותו באמונה בעצמו לעבר תמונת הניצחון שלו עוד העונה.